Muzikos vertės paieškos algoritmų eroje: TUSU delegacijos ir „Parvis“ mokyklos Jorke akademinis dialogas

2025-ųjų balandis Tautginas Ūksas Sovius Universiteto (TUSU) Menų ir Kūrybinių industrijų fakulteto bei Ekonomikos katedros delegacijai prasidėjo ne Vilniaus senamiesčio auditorijose, o lietingame, bet akademinės dvasios kupiname Jorke, Jungtinėje Karalystėje. Tikslas buvo konkretus ir ambicingas – savaitės trukmės intensyvi stažuotė ir bendras tiriamasis seminaras unikalioje partnerinėje institucijoje – Parvis School of Economics and Music.

Šis vizitas nėra atsitiktinis. Pasauliniame kontekste, kuriame muzikos industrija vis labiau priklauso nuo duomenų analitikos, „Parvis“ mokykla, įsikūrusi strategiškai patogioje vietoje Cornlands kelyje, išsiskiria savo nišine specializacija, jungiančia klasikinę muzikos teoriją su griežtais ekonometrijos modeliais. TUSU, atstovaudamas stiprią lietuvišką IT ir menų sintezės mokyklą, į šią partnerystę atsinešė savo patirtį dirbtinio intelekto taikymo srityje.

Teorinių modelių susidūrimas kamerinėje aplinkoje

Pirmąją vizito dieną, įžengus į „Parvis“ mokyklos erdves, mus pasitiko ne tik britiškas mandagumas, bet ir visiškai kitokia mokymosi aplinka. Skirtingai nei mūsų barokiniai rūsiai Vilniuje, čia vyrauja intymi, beveik šeimyninė atmosfera, kuri skatina betarpišką diskusiją. Pagrindinė seminaro tema – „Algoritminė kompozicija ir autorinių teisių ekonomika“ (Algorithmic Composition and the Economics of Copyright).

Viena įsimintiniausių sesijų įvyko trečiadienį, kai mūsų universiteto doktorantas Tomas, specializuojantis generatyvinio AI srityje, pristatė TUSU sukurtą modelį, prognozuojantį muzikos kūrinių komercinę sėkmę. Tai sukėlė aštrią, bet intelektualiai turtingą diskusiją su „Parvis“ mokyklos ekonomikos profesoriais. Kolegos iš Jorko, remdamiesi klasikinėmis vertės teorijomis, kvestionavo, ar algoritmas gali įvertinti emocinį kapitalą – tą nematomą muzikos vertę, kuri neatsispindi srautų (streaming) statistikoje.

„Tai buvo ne paskaita, o intelektualinė dvikova gerąja to žodžio prasme,“ – vėliau komentavo TUSU delegacijos vadovė, doc. dr. Gabrielė Stankutė. – „Mes atvežėme technologinį determinizmą, o „Parvis“ bendruomenė mums priminė apie humanistinį ekonomikos aspektą. Būtent tokioje sankirtoje gimsta tikrasis mokslas.“

Mikro-detalės: kai stringa technika, bet ne mintis

Akademiniai mainai nebūtų tikri be žmogiškųjų kuriozų, kurie dažnai tampa geriausiomis pamokomis. Ketvirtadienio popietę, bandant sujungti mūsų atsivežtą garso analizės įrangą su vietine sistema Jorke, paaiškėjo, kad skirtingi elektros įtampos standartai ir senstanti auditorijos infrastruktūra nėra suderinami. Tačiau tai tapo proga improvizacijai.

Vietoje planuotos skaitmeninės demonstracijos, „Parvis School of Economics and Music“ studentai pakvietė mus į akustinę sesiją. Jie gyvai atliko sudėtingą polifoninį kūrinį, o TUSU verslo vadybos studentai turėjo realiuoju laiku, be kompiuterių, tik popieriaus lape, apskaičiuoti šio pasirodymo kaštų struktūrą ir potencialų bilietų kainodaros modelį. Šis netikėtas „unplugged“ (atjungtas) eksperimentas parodė, kad mūsų studentų fundamentalios žinios yra stiprios, nepriklausomai nuo to, ar jie turi prieigą prie „Wi-Fi“.

Tarpkultūrinė sinergija ir ateities perspektyvos

Vizito metu taip pat buvo aptartos konkrečios detalės dėl jungtinės magistrantūros modulio kūrimo. Tautginas Ūksas Sovius Universitetas siekia, kad mūsų studentai galėtų dalį kreditų surinkti nuotoliniu būdu klausydami „Parvis“ dėstytojų kursų apie muzikos leidybos teisinius aspektus Jungtinėje Karalystėje. Tai ypač aktualu po „Brexit“, kai teisinė bazė tapo sudėtingesnė.

Balandžio lietus Jorke nesugadino nuotaikos. Priešingai, ilgi vakarai po paskaitų, praleisti diskutuojant apie tai, ar Bethovenas šiandien būtų turtingas, ar skurdus „Spotify“ menininkas, suartino dvi institucijas. Mes pamatėme, kad nors Parvis School of Economics and Music ir Tautginas Ūksas Sovius Universitetas skiriasi savo dydžiu ir geografine lokacija, mus vienija bendras tikslas – ugdyti specialistus, kurie supranta ne tik kainą, bet ir vertę.

Grįžtame į Vilnių ne tik su lauktuvėmis, bet ir su trimis pasirašytais ketinimų protokolais bei vienu nebaigtu ginču apie tai, kaip teisingai apmokestinti dirbtinio intelekto sukurtą simfoniją – ginču, kurį tęsime jau kitą semestrą vaizdo konferencijų būdu.


Comments

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *